Jak działa radar ?
Radary drogowe (czyli popularne fotoradary) wykorzystują mikrofale, które rozchodzą się po liniach prostych i łatwo odbijają się od obiektów takich jak samochody, ciężarówki, a nawet barier energochłonnych lub dźwiękoszczelnych.
Pracujący radar emituje swoją wiązkę mikrofal w kierunku drogi.
Gdy Twój pojazd znajdzie się w jego zasięgu odbita od niego wiązka mikrofal wraca do radaru.
Za pomocą tzw. efektu Dopplera elektronika radaru może obliczyć Twoją prędkość porównując częstotliwość wysłanego i odbitego sygnału.
Radary używane na drodze mają pewne ograniczenia.
Najistotniejsze z nich to zdolność do monitorowania tylko jednego celu w danej chwili.
Jeśli w zasięgu radaru znajduje się więcej niż jeden pojazd operator urządzenia musi podjąć decyzję który z pojazdów emituje najsilniejsze odbicie.
Ponieważ siła odbicia zależy zarówno odwielkości pojazdu jak i jego odległości od anteny radaru to operator nie jest w stanie jednoznacznie powiedzieć czy odbity sygnał dotyczy szybkiego samochodu sportowego znajdującego się na przedzie pojazdu czy dużej ciężarówki jadącej kilkadziesiąt metrów za nim.
Odległość z jakiej radar może zmierzyć prędkość zależy od jego mocy.
Siła fal wysyłanych przez radar spada wraz z odległością.
Im większa jest odległość do mierzonego pojazdu tym słabszy jest odebrany przez radar sygnał używany do pomiaru prędkości.
Ponieważ alarmy włamaniowe i czujniki ruchu często w tym samym paśmie co radar (pasmo X lub K), Twój antyradar czasami odbiera sygnały nie pochodzące z radaru policyjnego.
Takie źródła sygnału mikrofalowego zwykle znajdują się we wnętrzach budynków i są skierowane ku dołowi to zwykle emitują słabszy sygnał niż radary mierzące prędkość.
Gdy zaznajomisz się ze źródłami takich sygnałów na Twojej codziennej trasie możesz je wykorzystać dla potwierdzenia, że Twoje antyradary są sprawne i wykrywają sygnały tak jak powinny.
Komentarze